Portal rolniczy - sobota, 19 maja, 2012

   
Tekst

Izraelscy naukowcy: trzy kawy dziennie chronią przed zawałem

Wiedza rolnicza - Ciekawostki rolnicze

kawa

 

Trzy filiżanki kawy dziennie chronią przed zawałem - twierdzą izraelscy naukowcy z Centrum Medycznego Szeba.  

Zdaniem badaczy, spożycie takiej ilości kofeiny, jaką zawierają trzy filiżanki kawy, jest dobre dla systemu krążenia i chroni przed zawałem serca. Dowodzące tej tezy wyniki badań zamieścili w ostatnim numerze pisma "American Journal of Cardiology".Tymczasem obecnie kardiolodzy na ogół radzą pacjentom, by ograniczyli picie kawy argumentując, że podwyższa ono ciśnienie i przyspiesza puls, co powoduje, że serce potrzebuje więcej tlenu, by normalnie funkcjonować.

Zespół pod kierunkiem prof. Michaela Szechtera, dyrektora oddziału badań klinicznych w Instytucie Serca w Centrum Medycznym Szeba, zbadał skutki spożycia kofeiny dla układu sercowo-naczyniowego. Przebadano 80 dorosłych osób, z czego połowa była zdrowa, a drugą połowę stanowili pacjenci z problemami kardiologicznymi.

PODOBNE ARTYKUŁY
REKLAMA

Uczestnicy eksperymentu przychodzili dwukrotnie, w odstępie tygodnia, do położonego w obrębie telawiwskiej metropolii instytutu, gdzie aplikowano im za każdym razem 200-miligramową pigułkę. Raz było to placebo, a następnie kofeinowy ekwiwalent trzech filiżanek kawy lub odwrotnie. Ani lekarze, ani pacjenci nie wiedzieli jednak, która pigułka jest aplikowana danego dnia.

Godzinę po zażyciu przez pacjenta tabletki, pobierano od niego próbki krwi oraz badano metodą dopplerowską przepływ krwi w naczyniach ręki, by stwierdzić, jak funkcjonuje wyścielający ją śródbłonek. "Gdy ta warstwa jest uszkodzona, rozwija się arterioskleroza" - wyjaśnił Szechter.

Eksperyment dowiódł, że spożycie kofeiny poprawia funkcjonowanie śródbłonka o 30 proc. oraz zmniejsza o 40 proc. poziom białka C-reaktywnego (CRP), którego wysokie stężenie może wskazywać na ryzyko zawałów i udarów. Zwiększa też o 25 proc. ilość adiponektyny, mającej m.in. działanie przeciwmiażdżycowe i przeciwzapalne.

Korzystny wpływ kofeiny zauważono u obu grup pacjentów - zdrowych i chorych.

"Kawa czasami zawiera mleko, cukier lub sztuczne słodziki, a także sztuczne barwniki i smaki, ale my badaliśmy wyłącznie skutki działania kofeiny. Odkryliśmy, że korzystnie oddziałuje ona na układ naczyniowy" - podsumował prof. Szechter.

Podkreślił, że nie wiadomo, jakie mogą być długofalowe skutki spożywania kawy, ale nie ma wątpliwości, że efekty zaobserwowane kilka godzin po jej wypiciu są pozytywne. "Nie zakazywałbym pacjentom kardiologicznym picia rozsądnej ilości kawy, powiedzmy trzech filiżanek dziennie" - oświadczył Szechter.

Zespół planuje teraz badanie długofalowych skutków picia kawy.

Dodaj do:

Deli.cio.us    Digg    reddit    Facebook    Wykop    Gwar
Przenieś
-

Aktualności rolnicze

Leasing w Polsce to nie tylko samochody

  Wyniki Związku Polskiego Leasingu za I kwartał 2012 r. potwierdzają: polskie firmy biorą w leasing przede wszystkim pojazdy, Dodaj do:   

Polska żywność na targach w Korei

  Targi Seoul Food & Hotel, które trwają od 8 do 11 maja w Seulu to jedne z największych i najstarszych targów branży spożywczej. Dodaj do:   

Nowe zasady rejestracji działalności gospodarczej

  Od 1 stycznia 2012 roku można zarejestrować firmę w dowolnym urzędzie gminy lub miasta. Nie musimy tego robić, tak jak wcześniej, w miejscu zamieszkania. Dodaj do:

Od nowego roku szkolnego zmieni się system kształcenia zawodowego

  To bardzo istotna informacja dla tych młodych rolników, którzy otrzymali z Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w ramach PROW 2007 - 2013, 75 tys. zł Dodaj do:

Sprzedaż ciągników w Polsce

  W 2011 r. polscy rolnicy zakupili rekordową liczbę ponad 17 tys. ciągników za sumę około 2,5 mld złotych (590 mln euro). Dodaj do:   

Powracają kolejki i zapisy na traktory

  Nowe ciągniki cieszą się w tym roku dużym powodzeniem, powracają kolejki i zapisy na traktory. Po pierwszym kwartale 2012 r. sprzedaż traktorów jest wyższa od ubiegłorocznej o 38 proc - podaje CBR Dodaj do:

Przenieś
-

Dotacje i dopłaty

Nie tylko bezpośrednie

  Od 15 marca do 15 maja br. będą przyjmowane wnioski o przyznanie pomocy w ramach systemów wsparcia bezpośredniego za 2012 rok, Dodaj do:   

Tylko do wtorku można składać wnioski

15 maja br. mija podstawowy termin składania w Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa wniosków o przyznanie dopłat bezpośrednich, Dodaj do:

ARiMR przyjmuje wnioski o udzielenie pomocy rolnikom

Od 2 maja do 1 czerwca 2012 r. Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa przyjmuje wnioski o udzielanie jednorazowej pomocy finansowej Dodaj do:   

Już czas na złożenie wniosków o wypłatę wsparcia

ARiMR przypomina, że rolnicy, którzy otrzymali w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 - 2013 wsparcie na zalesianie gruntów rolnych Dodaj do:

Wypłata wsparcia z tytułu ONW

  Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa do 30 kwietnia 2012 r. wypłaciła ponad 1,3 miliarda z tytułu dopłat ONW za 2011 r. Dodaj do:   

Blisko 13,8 miliarda złotych wypłaciła ARiMR

  Do 24 kwietnia br. Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa wypłaciła blisko 13,8 mld złotych w ramach realizacji dopłat bezpośrednich za 2011 r. Dodaj do:

Informacje rolnicze

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4

Produkcja rolna

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4

Baza wiedzy rolniczej

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4